Gerlach na lyžiach

Výstup na Gerlachovský štít je pre horského vodcu v Tatrách štandartnou túrou. Počas roka na jeho vrchol vystúpi veľakrát. Dalo by sa povedať, že je to rutina.Tentokrát to ale bolo iné. Keď Peter a Ivana napísali mail vedel som, že ma čaká dobrodružstvo. Ich túžbou bolo, okrem výstupu na najvyšší vrchol Slovenska, zlyžovať z neho dole.

Perinbaba túto zimu síce na naše hory trochu pozabudla, ale napriek tomu sa tento náročný podnik uskutočniť dal. Síce v trochu obmedzenej forme, ale na luxusný skiaplinistický zážitok to bohato stačilo. Štandartný štart zo Sliezskeho domu o 6:30 ráno nás okamžite pozitívne naladil. Počasie bolo fantastické. Bezvetrie znásobené blankytne modrou oblohou a užasné výhľady spôsobili, že sme zvyčajne trochu nezáživný traverz po Tatranskej Magistrále k Batizovskému plesu absolvovali vo výbornej nálade. Pod stenou sme už museli lyže vymeniť za mačky a čakany, pretože strmosť terénu výrazne stúpla. Batizovská próba preverila naše schopnosti "štrikovať" lyžami, ktoré sme mali pripevnené na batohoch. Po tejto pasáži v štýle "hladko-obratko", sme už plynule stúpali priamo hore Batizovským žľabom. Peťo už pod vrcholom trochu fučal, ale jeho magickej príťažlivosti sa odolať nedalo. Tesne pred koncom žľabu, kde končila lyžovatelná pasáž nášej túry, sme odložili lyže a posledný úsek na vrchol stúpame naľahko. Na vrchole síce trochu pofukovalo, ale to nám nemohlo zobrať radosť z jeho dosiahnutia. Po "povinných" vrcholových záberoch sa zberáme na odchod. Teplé letné lúče čoraz viac roztápajú vrchnú vrstvu snehu a lavínové nebezpečenstvo stúpa. Po príchode k našemu depozitu rýchle pripíname lyže a začína sa druhá, veľmi vzrušujúca časť túry. Lyžujeme opatrne po úsekoch a v pohybe je vždy len jeden z nás. Jednotlivé stanoviská sa snažíme voliť na relatívne bezpečných miestach. Čas už veľmi pokročil a sneh je nestabilný. Nakoniec musíme riešiť vzniknutú situáciu tým, že cielene odrezávame časti svahu ktorým chceme lyžovať a keď nami vytvorené lavínky vyčistia dráhu a zmiznú niekde v hĺbke lyžujeme v trase, ktorú vytvorili. Keď sa opäť dostávame k Batizovskej próbe putujú lyže na batohy a opatrne schádzame pod stenu. Tam nás ešte čaká pár pekných oblúkov k Batizovskému plesu a potom už len adrenalinový " chodníkový" slalom pomedzi kamene a kosodrevinu späť na Sliezsky dom. Tam si doprajeme zaslúženú odmenu pivko a kofolu a doslova sa "čvachtáme" v nádherných pocitoch s krásneho dňa plného pozitívnych zážitkov so štipkou nefalšovaného dobrodružstva.