user warning: Table './tatraclimb/node_comment_statistics' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT last_comment_timestamp, last_comment_name, comment_count FROM node_comment_statistics WHERE nid = 166 in /nfsmnt/hosting1_1/a/0/a08da597-3b51-41ce-820b-2232fa3c3de0/tatraclimb.sk/web/modules/comment/comment.module on line 596.

Gerlachovský štít - Martinovka

V nížinách panuje tropická horúčava. Psi sa bijú o tieň. V mestách je na nevydržanie. Proste peklo. V takýchto podmienkach sa aj bežný deň stáva  bojom o prežitie. Jedným z mála miest, kde sa dá prečkať takéto dni sú hory. A úplne najlepšie je podniknúť výstup na Gerlach Martinovou cestou.

Martinova cesta, v horolezeckom žargóne Martinka či Martinovka je hrebeňovka z Poľského hrebeňa na Gerlachovský štít, ktorú 15. 8. 1905 prvýkrát vcelku absolvoval frankfurtský sociológ a alpinista Alfred Martin (nar. 1882). Dnes sme s mojimi klientami Peťom a Lacom nezaváhali a túto nádhernú cestu sme vyliezli. Zo Sliezskeho domu sme odchádzali už o 5:00 ráno. Predstava horúceho slnka a rizika búrky, aká sa včera poobede prehnala Tatrami nás ženie dopredu. Za hodinku a pol sa už kocháme pohľadom z Litvorového sedla do Kačacej doliny a na vrcholy Vysokej, Ganku a Rysov. Chladný vietor vanúci zo severnej strany hrebeňa pôsobí ako dokonalá klimatizácia a tak v pohode môžeme nastúpiť na hrebeň. Ľahšie pasáže sa striedajú z ťažšími, ale všetky majú spoločnú jednu vec - veľkú expozíciu. Tej je na hrebeni viac než dosť. Chlapi sa ale držia statočne, takže plynule postupujeme vpred. Cez niekoľko sediel a veží sa konečne dostávame na Zadný Gerlach (2616m) kde sa na konci Druhej svetovej vojny zrútilo sovietské lietadlo. Jeho zvyšky na strane Batizovskej doliny dodnes ležia. Po občerstvení a fotení sa púšťame do záverečného hrebeňa. Tam pár vzdušných pasáží preverí naše schopnosti a už sme pri vrcholovom kríži na vrchole Gerlachu, kde stretávame ďalšie skupiny, ktoré zväčša prišli klasickou cestou cez Velickú próbu. Tadiaľ vedie naša zostupová trasa a o 13:30 sa už spokojný lúčime na Sliezskom dome. Po búrke ani stopa. Dnes nám to vyšlo!